[ Úvod | Články | Databáze | Diskuse | Mapa.opevneni.cz | Ukradené ropíky ]
Uživatel : 3.235.182.206 () [ Přihlásit ]

Kladka

Diskusní fórum > Ostatní diskuse > Kladka

David Pekař (13.5.2024 0:33)

Vzhledem k číslu lafety se zvlášť ani nedivím, že měla křivě svařený držák UK-59. Úžasná je ale existence zachovalé lafety K-02-59-001, je to nesporně velice raritní exemplář.


Martin Nič (11.5.2024 21:47)

No vida. Budu-li předpokládat že série 01 byly ony zkušební lafety tak s.02 až 06 jsou ročník 59, s.07 až 21 jsou ročník 60 a s.22 až 25 (30 ?) jsou ročník 62. Vcelku to sedí i s počty objednaných lafet 2.000 + 1.000 ks. Ročník 59 - 500ks (5 sérií po 100ks), ročník 60 1.500ks (15 sérií po 100ks) a ročník 62 zbylá tisícovka. Ten křivý držák UK59 je u lafety č. K-02-59-001.


David Pekař (8.5.2024 18:13)

Při procházení svých starých fotografií z terénních průzkumů jsem překvapivě nalezl snímek jedné lafety, která nese výrobní číslo K-07-60-011. Tímto je ověřen tzv. ročníkový přechod po předchozím upřesnění kolegy M. Niče. Sedmá série lafet byla tedy první v ročníku 1960.


David Pekař (21.4.2024 1:25)

Ke zkřížené zbrani vlivem křivě svařenému kulometnému držáku - že by selhání OTK (odbor technické kontroly). Člověk by logicky předpokládal, že vzhledem k určení lafety, bude na výstupní kontrole prováděno zkušební lafetování příslušné zbraně.


David Pekař (20.4.2024 1:53)

O naprosté nahodilosti osazování lafet UL-1, byť jen v rámci OPO, svědčí i skutečnost kterou jsem zaznamenal. V palebném objektu z roku 1959-61 jsem našel lafetu s nižším číslem série (13), kdežto v palebném objektu z roku 1956 jsem našel čelní desku lafety s vyšším číslem série (17).


Martin Nič (9.4.2024 20:14)

Pro David Pekař: ohledně první poloviny Vašeho příspěvku ze dne 7.4.2024 2:19 jsem Vám poslal soukromou zprávu s upřesněním situace.


Martin Nič (9.4.2024 20:01)

K UL-1 ještě taková perlička na níž jsem náhodou přišel když jsem připravoval jednu lafetu na výstavku pro kolegu. Obecně se předpokládá že vezme-li se jakákoliv lafeta jde do ní uchytit zbraň v tomto případě UK-59. Při zkoušce osazení se mi ale zbraň křížila a nešla zasunout na místo. Nakonec jsem zjistil, že už z výroby byl křivě svařený původní rámec pro UK-59. Nakonec jsem musel vzít náhradní z bedny s příslušenstvím abych byl schopen zbraň vůbec zalafetovat.


Martin Nič (9.4.2024 19:55)

Původně jsem si myslel, že prvně šly lafety do OPO a pak do SLO, ale Vaše údaje mi to vyvrátily. Je fakt že na čísla lafet jsem začal koukat až v posledních několika letech kdy už jich nemalá část byla pryč. Potíž je, že část lafet střílny v objektech zřejmě nikdy ani nepoznala a zůstaly ve skladech (jako třeba ten v Týně n.Vlt.) takže je možné že poslední série na přelomu tisíciletí odputovaly rovnou do hutí. 25 doložených sérií je ale také dobrý výsledek.


Václav Mikeš (7.4.2024 9:37)

Jen dodám, že na Šumavě bylo osazeno přesně 39ks lafet ul-1 z roku 1962, 37ks v úseku 195 a 2ks v úseku 191. V roce 1960/61 bylo osazeno 251ks lafet UL-1, série vyrobeny v roce 1959 a 1960. Celkem 290ks lafet ve 158 objektech SLO. Jinak jak píše Pan Pekař, série z roku 59 se nacházely jak v SLO tak i OPO, osazovali to tak jak jim to přišlo pod ruku, není v tom žádný číselný systém.


David Pekař (7.4.2024 2:19)

Děkuji za Vaši reakci už jsem nějak nepočítal s tím, že k této diskuzi někdo přispěje o to více mě těší a zároveň překvapuje odpověď konkrétně od Vás. Byl jsem totiž před časem informován (když jsem se na Vás dotazoval), že jste fortifikační a expoziční činnost zřejmě ukončil (dle neaktivních webových stránek) ale netuším do jaké míry. Každopádně jsem vděčen za Vaši odpověď obsahující Vaše poznatky. Aktuálně mohu nově oznámit potvrzení osazené lafety 25-62-093 v úseku 195 Volary. Teorie o možných 30 sériích s maximálním kusovým počtem 99 lafet v jedné sérii bude tedy vcelku správná. Pokud budu hovořit za sebe ohledně osazování - ročník 59 jsem nalezl naopak u SLO v lokalitě Soumarský most, ročníky 60 a 62 poté různorodě v SLO napříč linií Umíř-Břeclav, v OPO jsem se setkal s ročníkem 60 (Tachov, Strážný).


Martin Nič (4.4.2024 21:49)

Zatím jsem o nějakém takovém seznamu neslyšel. Ročník 59 obsahuje doložitělně série č.02 - 06. Přelomová tedy bude série č.07 - její ročník mi není znám. Celkově mělo být vyrobeno nějakých 3.000 lafet (2.000 + 1.000 ks). Poslední tisícovka zřejmě ale až v průběhu roku 1962. Poslední trojčíslí ve značení je kusové číslo v dané sérii. A ačkoliv je trojmístné tak jsem neviděl číslo začínající jinak než nulou tj. 001 - cca 080. V sérii tedy pravděpodobně nebylo více jak 99 kusů. To by tedy bylo nějakých 30 sérií lafet. Z hlediska osazování jsem se většinou setkával s ročníky 60 a 62 v řopících a s ročníkem 59 v OPO.


David Pekař (25.3.2024 0:43)

Chtěl bych se dotázat zdejších kolegů zabývajících se reaktivací, zda někdo vede evidenci výrobních čísel lafet UL-1 či má o této problematice více poznatků. Shrnu zde dosavadní poznatky, které se mi podařilo shromáždit a zároveň tím upřesnit dřívější informace uvedené níže ve starých příspěvcích. Série lafet č.02-21 mají v označení na čelní desce předřazený písmenný index "K", přičemž série č.02 a č.03 mám ověřené jako ročník 1959 a série č.08-21 jako ročník 1960. Dosud se mi nepodařilo najít ročníkový přechod, tedy poslední sérii roku 1959 a první sérii roku 1960. Následující potvrzené série č.22-24, které už nemají předřazený žádný index jsou ročník 1962. Lafety UL-1 tedy patrně nebyly v roce 1961 žádné vyrobeny. Nevím, zda je série č.24 konečná ani jestli je ročník 62 závěrečný. Lafety sérií ročníku 1962 byly dodány nejspíše s tmavě zelenošedým nátěrem a byly asi dodatečně vyrobeny pro objekty SLO, které nebyly původně v 50. letech reaktivovány. Lafety z let 1959 a 1960 nesou klasický světlý khaki nátěr. Osazování lafet v SLO a OPO nerespektovalo dle zjištění v terénu žádné číselné řazení.


Nič Martin (19.11.2006 12:07)

Příliš dlouhé příspěvky je třeba dělit na díly jinak to nevezme.
Předpis Děl-21-7 bohužel nevlastním takže ohledně toho co je v něm napsáno nemohu polemizovat. Z praxe ale vím, že při osazování UL 1-3 do střílny řopíku (v níž byla předválečná lafeta) není třeba probírat oka či zbrušovat čepy. Ono totiž jde vložit ULkový čep do brna či strakonice, ale čep z brna či strakonice do UL 1-3 vložit nejde. Aspoň na mých exemplářích se mi to nepodařilo. Z toho mi plyne (a to se mi potvrdilo i měřením šuplérou) že ULkový čepy jsou o cca 0,05 - 0,1mm menší. Takže nějaké zbrušování čepů je vcelku zbytečné. Navíc pokud by ty samoútvaro čepy byly zbroušené v polních podmínkách tak mi není jasné jak do nich udělali ty soustružnický zápichy bez soustruhu. Leda že by s nimi jezdila vejtřaska s nástavbou POD. Stále mi ale nejde ny mysl proč ještě zmenšovat čep, který je už z fabriky o krapet menší než prvorepublikový čepy a tudíž oka ve střílně jsou větší než čep.
Ty čepy jsem si fotil asi tak před rokem. Takže zas tak po ruce nejsou. :-)


Jiří Kaštil - začátečník (19.11.2006 1:04)

nechce to asi brát sáhodlouhé články ..Družstvo které osazovalo,respektive měnilo lafetaci bylo dle Děl-21-7 vybaveno mimo jiné el.centrálou a k instalaci čepů lafety spec. výstružníkem 24 H8 nepřesahujícím délku 150mm s funkční délkou min. 100mm...cituji:.."jelikož nebude takovýto výstružník pravděpodobně k dispozici, je třeba jej vyrobit z dostupného materiálu a to zkrácením na příslušnou déku broušením za neustálého chlazení a vybroušením čtyřhranu pro nasazení maticového klíče č.17...čep i otvor se namaže olejem nebo vazelínou "P" atd.atd.."toliko předpis.Vojáci se samozřejmě na složitou výrobu výstružníků vysrali ,nabušili to tam kladivem,a když to jo nešlo pobrousili čepy,svalili se do trávy a čekali na civil..toliko teorie má.Nutno poznamenat,že máš vychytanou sbírku čepů,a to hned při ruce :)


Jiří Kaštil - začátečník (19.11.2006 0:49)

zkouška


Nič Martin (18.11.2006 22:57)

Ta nadsázka ale asi není až tak daloko od skutečnosti. A věř že ji majitel docela opečovává. Pokud ta čísla znamenají skutečně to co jsem psal níže je to pravděpodobně jedna z prvních, ne-li přímo první, sériově vyráběná lafeta. To samozřejmě za předpokladu, že oněch ověřovacích 13 kusů posléze dostalo čísla K-01-59-001 až K-01-59-013 neb jak je vidět z onoho článku v SM tak lafeta na instruktážním snímku nemá číslo. A tu ověřovací sérii vyrobila fa. Kovodílo-Slavkov a nikoliv Konstrukta.
Na té fotografii je navíc i vidět, že originální čepy jsou brynýrované. No pochybuji, že by vyrobili ve fabrice takový auschus aby nešel zasunout do ok desky. Ty samoútvarové čepy jsou úplně o něčem jiném než tovární. Na fotkách je vlevo tovární brynýrovaný a nebrynýrovaná dodatečná výroba a v pravo dvě sady humpoláčtěji udělaných samoútvaro. Ty postrádají kvalitní opracování (někdy jsou na nich stopy po pilníku takže je to spíše mnohoúhelník než válec), sražení hran, jsou na nich stopy po nástrojích a nemají značky.


Jiří Kaštil - začátečník (18.11.2006 22:02)

Samozřejmě je to trochu nadsázka,ale dle článku mgr.Dubánka ve Střeleckém magazínu, Konstrukta Brno v roce 1959 vyrobila 15 kusovou ověřovací sérii.Předběžně ministerstvo průmyslu určilo výrobce UL Kubru Trenčín.Jak to ale nakonec dopadlo,proč tam jsou škodovácké a další pro mne "záhadné" značky ??...ví bůh,nebo některý z uživatelů fora a nechce nám to schválně říct,protože to je "TAJEMSTVÍ DĚSNĚ TAJNÝ"...


Jiří Kaštil - začátečník (18.11.2006 21:00)

Kamaráde..jestli jsi vlastníkem lafety K-02-59-001,tak jsi povinen neprodleně tento exemplář ošetřit slabou vrstvou konzervační vazelíny P,vakuově zabalit a odeslat do Národního technického muzea...vždyt to je snad lafeta z ověřovací patnáctikusové série,kterou měla vyrobit Konstrukta..no toto!..Co se čepů týče,tak to je otázka co je co...Brynýrovaný tovární kus,který nešel zasunout obrousili a rázam se z něho stalo "samoútvarové" provedení???


Nič Martin (18.11.2006 20:16)

To je samozřejmě naprosto možné, že se to vyrábělo v pobočkách firem. To rozhodně nepopírám. V podstatě stejné to bylo i před válkou u lafet DZ-19, které se vyráběly i ve filiálce ZB v Povážské Bystrici.
Já mám část značek i na těch velkých ploškách na nástavcích a na protikusu na vyvažovači.
Možná by ještě stálo za to zjistit jaký čepy se u lafety nachází. Ono je totiž několik provedení. Dosud jsem nešel 4 (brynýrované tovární, nebrynýrované asi tovární- ? dodatečná dovýroba ? a 2 samoútvarové provedení).


Jiří Kaštil - začátečník (18.11.2006 18:56)

Diky Martine za poznatky!...já mám před číselnou řadou předřazeny meče a malinká písmena ZB..ale co to znamená...fakt nevím.Lafety také nemusel vyrábět přímo mateřský podnik Škoda, Zbrojovka atd. ale jen nějaký pobočný závod v rámci nějakého koncernu.Ted u sebe ty své tři lafety nemám,ale opíšu z nich pro zajímavost ta čísla,písmena,symboly a později je zde uvedu.Snad to nakonec nějak rozluštíme...


Nič Martin (18.11.2006 15:50)

To že minimálně některé díly UL-1 (resp správně má být UL 1-3) vyráběla fa. Škoda (a nevylučoval bych ani plzeňskou) je fakt neb jiná fa. by si na díly nemohla razit firemní znak škodovky tedy okřídlený šíp v kroužku. Další značka která se vyskytuje na UL-1 je ono písmeno suma.
Zajímavá jsou i výrobní čísla lafet UL-1. Některá čísla se vyskytují s předřazeným písmenem K a jiná bez. S písmenem K jsou to hlavně nižší čísla např. K-02-59-001 nebo K-14-60-068. Z vyšších čísel bez K je to např. 22-62-075. Tato čísla ale ještě doprovází další značky kterými jsou písmena OTK uvnitř čtverce postaveného na roh a jakési dva zkřížené meče. Když už jsem zmínil ty čísla tak K-02-59-001 má jen OTK, K-14-60-068 má OTK a meče a 22-62-075 má jen meče. Na čísle 22-62 jsem našel na dvou dílech i onen znak škodovky. Naproti tomu na K-02-59-001 se znak škodovky na stejných dílech nenachází, ale lze tak objevit na vyvažovači ono suma. Takže bych nevylučoval, že to K před číslem značí právě Konstrukta n.p. Brno. Navíč třeba ono číslo K-02-59-001 je evidentně na čelní desku dodatečně vyraženo naproti tomu 22-62-075 bylo raženo ještě před provedením nátěru čelní desky.
Dle mého by jisté světlo do této problematiky vneslo sestavení seznamu výrobních čísel a značek jež se na lafetách s určitými čísly vyskytují. Z toho co jsem zatím viděl bych si zatím dovolit tvrdit že první dvojčíslí je výrobní série, druhé dvojčíslí je rok výroby a trojčíslí je výrobní číslo v rámci té série.


Jan Ciglbauer (18.11.2006 9:56)

Lafety UL-1 skutečně vyráběla Konstrukta n.p.-Brno, ale protože moc nestíhali, tak Ministerstvo přesného strojírenství předběžně určilo výrobní podnik Strojárny 9.mája n.p.-Kubra-Trenčín. Ale teď si nejsem jistý jestli na Slovensku skutečně začali ULjedničky vyrábět.


Jiří Kaštil - začátečník (17.11.2006 0:24)

Drazí přátelé,ví někdo jaká firma vyráběla před válkou a po válce ventilátory???...který podnik nebo podniky! vyráběly lafetaci UL1??Co se týče UL ,tak jsem se setkal s mlhavými informacemi typu...Kubra Trenčín,Konstrukta Brno nebo spekulací, že výrobcem byla Plzenská Škoda..mám vlastní spekulaci,že určité části nebo i celek v určitém období mohla vyrábět i Zbrojovka Brno.Proč?? Vůbec sice nevím co to znamená,ale na brněnských výrobcích se objevuje písmeno suma,takové to obrácené E..i když,brněnských..jak se to vezme. Například TK37 se ve skutečnosti vyráběl ve Vsetíně(po válce kod CZO),a pásy k němu se teoreticky měly dělat v Uherském Brodě.Takže přesněji na výrobcích brněnské konstrukce. A právě přesně takový symbol suma jsem našel i na aretačním kolečku náměru na inkriminované lafetě UL1.Lafety UL se navíc od sebe liší kvalitou opracování čelní desky,výškou znaků ražení na čelní desce a samotnými symboly ražení,a také přítomností nebo absencí levého šroubku jakožto dorazu vodícího čepu při použití TK43.Pravý šroubek na konci vodících drážek tam je vždy.Ony odlišnosti mohou být dány také třeba jen rozdílným rokem výroby...Prostě vím,že nic nevím.Kdo ví víc,at se podělí a pochlubí se svými znalostmi .Dík,a Čau!


Jiří Kaštil - začátečník (16.11.2006 23:23)

...a tak i když předpis Děl-21-7 popisuje ošetření "skříně střílny" před instalací UL,včetně provedení nového nátěru khaki barvou!..(doslova uvedeno)..např. objekt VEČ629 u Jevišovky má střílny,odpadové koše a manip. stolky podivuhodně šedavozelené s modrým nádechem (zřejmě ještě z 50.let),zatímco lapače a ventilátor jsou normálně khaki.Po odstranění starých khaki nátěrů na ventilátoru se ukázala také zajímavě odlišná barevná historie difuzoru na straně jedné a převodovky na straně druhé. Difuzor šedý, zatímco převodovka zběsile světlezelenkavá..připomínající barvu starších obráběcích strojů..I když v reaktivovaných objektech převládá khaki,dají se nalézt i zvláštní barevné nuance které jsou někdy dojemné..Mám doma také dva prvorepublikové lapače.. každý z jiného řopíku,ale ty řopíky spolu sousedí.Žádná reaktivace 100% prvorepublikový původ zaručen,včetně nátěru,který pietně udržuji.Jeden je šedý a druhý,...no spíš trošku dozelena.Takže si myslím,že to mohlo být vlastně tak trošičku všelijak a nemá cenu se moc hádat,a rozhádat.Takže např. věřím Vladkovi Váchovi to natřené kolečko nátěru u jeho lafety.Viz. diskuze o článcích na ropiky .net


Radim Prudel (27.9.2006 19:58)

chci se jeste zepta ne jednu vec na mrizich je kladka nemate nekdo nakres nebo presne miry??? dekuji P.S.: je mi 16 a s par kamarady se snazime renovovat jeden z ropiku a moco hystoriji ropiku nevime tak hledame kde se jenom da at to jsou informace o interieru tak i o exterieku


Copyright ropiky.net ©1999-2024        Ochrana osobních údajú (GDPR)