[ Úvod | Články | Databáze | Diskuse | Mapa.opevneni.cz | Ukradené ropíky ]
Uživatel : 100.26.196.222 () [ Přihlásit ]

O předválečném opevnění Československa z let 1935-38 byly již napsány a publikovány desítky studií, knih a internetových stránek. Bohužel se však velká většina z nich soustředí především na dělostřelecké tvrze či objekty těžkého opevnění a přehlíží při tom zcela fakt, že veškerá tíha obrany by v září 1938 závisela ve velké míře především na velkém množství vybudovaných a k obraně připravených lehkých objektů. Právě pro to si tyto stránky kladou za cíl především zpracovat v co nejširším rozsahu především problematiku výstavby objektů lehkého opevnění u nás a zpřístupnit informace o tom, kde a jakým způsobem byly stavěny, čím byly vystrojeny a vyzbrojeny a v neposlední řadě i o tom, kde se tyto zajímavé objekty dochovaly do dnešní doby.

Diskusní fórum:

V diskusi věnované problematice lehkého opevnění, ale i jiným tématům souvisejícícm s opevněním, je aktuálně 17267 příspěvků. Prohlížení diskuse je umožněno všem návštěvníkům, přispívat však mohou jenom registrovaní uživatelé po přihlášení.

Poslední vložené příspěvky:
21.2.2024 - Vladimír Sýkora
Aktualizace.
6.2.2024 - Jan Lakosil
Já myslím, že není žádných pochyb o značení petrolejky. Jinak mohu ještě doplnit, že armáda poptávala výrobu svítilny v Roudnici již v roce 1949. Armáda objednala v červnu 1950 pro vybavení objektů LO celkem 1700 ks větruvzdorných svítilen MEVA 863 V za cenu 46,25 Kčs/kus (bez daně). K tomu je ještě nutno připočítat cenu náhradních dílů, jen cylindr s modrými skly stál 30,50 Kčs/kus (bez daně). MEVA měla dodat svítilny do 15. 12. 1950, odesílány byly do již uvedeného HŽS Olomouc. A pokud by někdo chtěl znát cenu s daní, pak doplňuji, že svítilny spadaly v roce 1950 do 17% daňové sazby :-)
5.2.2024 - David Pekař
Vskutku přesvědčivý argument, děkuji za Vaši reakci. Hledal jsem nějaké zdůvodnění proč se index "V" fyzicky vyskytuje jen na určitých petrolejových svítilnách. Přiložený dokument s podpisem velitele útvaru pro technické věci a s razítkem hlavního ženijního skladu musím tímto brát za nesporný důkaz správného oficiálního označení svítilny. Rozdílný odstín svítilen a přítomnost indexu "V" bude tedy dosti pravděpodobně souviset jen s jejich odlišným datem výroby.
2.2.2024 - Jan Lakosil
Zajímavá teorie o významu "V" na lampě, ale úplně si nemyslím, že by se jednalo o obyčejnou značku. Všechny mně známé archivní dokumenty hovoří jasně o svítilně MEVA 863 V. Já se domnívám, že "V" je skutečně jen zkratka pro větruvzdornost. Odstín tmavě zelené může souviset s datem výroby. První svítilny se osazovaly do objektů v roce 1951, mohly tedy být vyráběny v roce 1950. Pozdější série už mohly mít novou khaki zavedenou v ČSLA. Mimochodem východoněmecká armáda NVA byla založena v roce 1956, tedy 5 let po tom, co svítilny doputovaly do LO. Přikládám archivní dokument z roku 1951 s potvrzením odeslání svítilen MEVA 863 V z Hlavního ženijního skladu Olomouc do Znojma, odkud putovaly do jihomoravských LO. V dokumentu je zřejmě uvedeno oficiální označení výrobku: "Svítilna větruvzdorná MEVA 863 V úplná". Bylo by ale bezpochyby zajímavé nalézt archivní dokumenty o zavedení svítilny a provedených zkouškách v LO. Jistě musela svítilna projít nějakým testováním před tím, než je začaly do objektů instalovat.
31.1.2024 - David Pekař
Nyní k tomu indexu "V", kterým dle zjištění nejsou opatřeny všechny petrolejové lampy MEVA 863 s hranatým cylindrem. Zprvu jsem tento index považoval za označení lampy jako větruvzdorné, vyměnitelné (myšleno cylindr) či vojenské. Tyto vlastnosti by ale v podstatě měly mít veškeré lampy a skutečnost že se index objevuje jen u některých lamp vede k myšlence, že tomu tak není. Jisté je, že jde o lampy pro vojenské použití, neboť díky hranatému cylindru a jinému systému zapalování knotu něž u klasických lamp s kulatým cylindrem, lze tyto reaktivační lampy obsluhovat zavěšené pomocí jedné ruky. Taktéž lze u těchto lamp velice snadno vyměňovat cylindry či pouze náhradní sklíčka. Z mého dosavadního pozorování jsem zaregistroval index "V" na nádržce za typovým označením pouze u lamp, které mají zespodu nádržky označení "M", které byly dodávány do NDR pro NVA (Národní lidová armáda). Tyto lampy mají zároveň tmavě zelenou barvu, oproti lampám v ČSLA, kde se vyskytuje světle zelená khaki. Z tohoto hlediska se proto domnívám, že index "V" není písmenným označením ale jako pomocná značka na nádržce lampy pro Východoněmeckou armádu, upozorňující na správné sesazení ovládání strojku vůči poloze cylindru. Jinak jsou totiž lampy MEVA 863 s indexem a bez indexu naprosto stejné, nemají žádný konstrukční či další vzhledový rozdíl.

Celé diskusní fórum najdete zde

Články:

V každém oboru lidského bádání - pokud je prováděno systematicky, dochází časem k rozšiřování vědomostí a revizi původních závěrů. Stejně tak i při studii historie lehkého opevnění z let 1936-38, dochází postupem času k významným posunům v chápání historie výstavby, funkce a složení vybavení a ve spoustě dalších drobností. Vnímejte prosím zde uvedené materiály jako pohled autorů na danou problematiku v závislosti na době zveřejnění.

Poslední vložené články:
11.12.2023 - Matouš Kníže Muzea a expozice na Jesenicku a Králicko-sněžnicku

19.10.2023 - Matouš Kníže Vojenský výcvikový prostor Dobrá Voda VÚ 1030

14.10.2023 - Vnislav Knapík Jak jsme dělali kamufláž

Všech 593 článků roztříděných do jednotlivých témat, najdete zde.
Databáze:

Jádrem tohoto serveru a vlastně i hlavní důvod jeho existence je databáze lehkého opevnění, obsahující údaje o každé postavené nebo alespoň archivně doložené plánované pevnůstce, její fotodokumentaci, polohu, azimut střílen a spoustu dalších údajů. Jedná se o otevřený projekt, do kterého může měřením v terénu nebo bádáním v archivech přispět každý uživatel.

Aktuálně je evidováno 14002 objektů Československého lehkého opevnění starého i nového typu , 148429 fotografií , 40501 souřadnic a navazujících 11811 komentářů či 309 dobových snímků .


Copyright ropiky.net ©1999-2024        Ochrana osobních údajú (GDPR)